Saturday, December 27, 2014

Musibah Banjir

Assalamualaikum. 

Hari ni dah masuk hari ke berapa tah banjir. Banjir kawasan Kelantan, Terengganu dan Perlis. Johor dan KL khabarnya juga naik air.

Sebak. Hari ni paling aku rasa sebak. Entah kenapa. Bila aku makin scroll dan scroll fb dan twitter, tengok gambar gambar banjir, tengok situasi yang perlu depa hadapi, aku makin rasa sedih. Sedih fikirkan keadaan diorang semua. Makan cukup ka? Tempat tido macam mana? Sejuk ka?

Tengok keadaan haiwan-haiwan ternakan, lagi kesian. Mana-mana kucing dan anjing berjaya di selamatkan tu ok laa. Tapi bila tengok ada kucing yang sampai naik atas bumbung lah, atas balkoni rumah, grill pintu rumah, rasa sebak. Kasihan. Mana diorang nak p lagi kalau air makin naik dan makin naik? Dan pernah tgk gambar seekor kambing tergantung atas tiang elektrik lepas air makin surut. Kesian. Cuba bayangkan kalau kita mati dalam keadaan macam tu. Mati di hanyut air deras. Ya allah. Semoga dijauhkan.

Tak fikir lagi keadaan orang orang yang lari naik ke bukit. Entah macam mana keadaan diorang. Lari sehelai sepinggang. Dah beberapa hari terperangkap. Pernah fikir tak makan tido diorang? Dengan tak punya apa-apa. Kesejukan, kelaparan.

Dengar khabar 28 hingga 31 haribulan ni akan lebih teruk keadaan. Kita sebagai manusia hanya mampu mengkaji cuaca. Tapi kalau memang itu yang Allah tetapkan untuk kita, terima lah dengan redha. Mati hidup jodoh pertemuan tu semuanya Allah yang tetapkan.

Seriyess. Rasa takut menyelubungi hati aku malam ni bila hujan dan hujan dari sinag tadi. Risau. Adakah kawasan banjir jugak hujan macam ni? Macam mana dengan paras air? Makin naik atau sebaliknya? Ya allah. Hanya engkau yang berkuasa mereda kan musibah ini terhadap kami.

:'(




No comments: