Friday, September 11, 2015

Sedih Masalah Laptop Tak Settle (FYP)

Salam. Tengah sedih teramat sekarang ni. Terasa bagaikan beratnyaaa ujian ni. Kifarah dosa aku kah?

Laptop rosak masa laft final semester lepas. Alhamdulillah rosak masa final. Sebab masa tu dah tak guna laptop pun. Then, fikir punya fikir nak guna laptop mana pulak untuk lagi 2 semester depan. Maksudnya semester sekarang dan semester depan. Baru seminggu semester 7 ni berjalan. Aku pun dah jumpa supervisor untuk tajuk fyp tu. Then tak pe lah. Minggu pertama aku tak risau sangat tak da laptop. Bagi aku benda boleh settle untuk minggu kedua memandangkan notebook abg aku dah hantar ke kedai.

Hari tu aku cakap kat abg nak beli laptop baru, aku bagitau tu umpama pendapat laa. Selalunya bila nak beli barang elektronik memang akuu suka bagitau dia. Then dia cakap tak payah. Guna ja notebook dia. Sebab dia pun dah tak guna. Aku bersyukur giler sebab tak payah susah2 keluar duit nak beli laptop baru. Tapi yang sedihnya, tetiba abg aku on notebook dia, jadi something error. Keluar tulisan reboot yang hitam putih tu banyak2 kat screen. Dia pun pelik sebab sebelum ni ok ja.

Kau nampak tak? Memang semua ni untuk uji aku. Semua ni memang allah nak test aku. Beratnyaa... tak pelah. Aku harap aku lalui ujian ni dengar sabar. Aku tak nak maki2. Aku tak nak marah2. Sekarang ni aku hanya mampu nangis dan nangis. Minggu depan dah nak kena hantar proposal, dan  report yang memang kena guna laptop. Alhamdulillah report LI aku dah 96% siap. Cuma nak edit sikit je lagi. Proposal untuk fyp aku ja aku tak sentuh apa lagi. 2 hari lepas baru discuss dengan SV. Minggu depan hari selasa dah nak kena submit untuk dia check. Ya allah. Permudahkan lahhh.

Petang semalam aku balik rumah. Sebab katanya notebook dah siap. Terukir senyuman. Tapi bila sampai, aku check notebook tu, still rosak. Sedihnyaa. Petang ni nak kena hantar kedai semula. Entah seminggu lagi nak kena tunggu? Aku tak pasti laa jangka hayat notebook abg aku ni sampai bila. Sedihh. Baik aku beli baru ja. Terpaksalah aku keluarkan duit pt yang tak seberapa tu. Nak tambah duit tabung haji aku sikit. Biarlah duit aku, jangan aku minta duit dekat ayah aku sudah. Aku tak nak guna duit dia untuk benda macam tu. Cukup laa aku minta rm100 sebulan sekali.

Sebenarnya abang ipar aku ada ja laptop. Tebal muka jugak nak pinjam masa aku LI hari tu. Memandangkan 2 bulan ja nak guna, aku pinjam jugak. Then dah habis LI aku pulangkan balik bila kak aku sendiri duk tanya tanya "Hang habis LI bila?, Hang guna lagi dak laptop?" Agak2 korang kalau orang tanya macam ni, apa ko rasa? Apa tindakan korang? Sedihnya. Macam la aku nak buat harta laptop laki ko kak. So aku pun pulangkan balik bila dah betul2 habis LI. Sblom aku pulangkan laptop tu, setiap malam aku stay up siapkan report yang mana belum lengkap. Sebab aku tau balik sana confirm susah nak buat keja.

Then, aku rasa tak perlu kot mak aku tanya dia kenapa tak bagi pinjam laptop. Mak aku tanya abg ipar aku guna tak laptop tu. Sebab diorang cikgu, tak guna sangat. Tak perlu dah abgi aku nak tanya soalan tu. Aku dah tawar hati nak pinjam ok. Malu kot. Kita nak pinjam barang orang, kita dah boleh agak orang ikhlas bagi pinjam ke tak. Benda tu boleh tengok sendiri.  Daripada diorang tak ikhlas bagi aku pinjam, baik tak payah minta. Aku rela keluarkan duit lagi daripada meminta minta. Sedih kau faham tak.

Aku tak kisah pun tak bagi pinjam, sebab laptop abg ipar aku. Bukan abg kandung. Aku boleh rasa jurang perbezaan antara aku dengan abang kandung dan abng ipar. Beruntung sangat ada abang tau tak. Syukurnyaa. Abang aku lah yang banyak tolong aku untuk benda2 macam ni selama ni. Laptop yang aku guna selama 1st, 2nd and 3rd year tu laptop abang aku sendiri. So total laptop dia dah 7 tahun. Semester lepas tu lah jangka hayat last dia. Sebab tu abnag aku tak bising sangat. Sebab memang terlalu lama dah.

Tadi masa nak cakap kt ayah nak beli laptop, aku dah sebak. Aku tanya buku tabung haji aku kat mna. Ayah aku punya reaksi macam tak nak aku beli. Sedih laa aku pun. Tak tahan punya pasal aku lari. Nangis. Huhu. Tapi cover laa buat2 pegi dapur. Then masuk bilik. Esak. Tetiba dengar ayah aku sembang dengan mak. Nasib mak tahu problem notebook ni macam mana. Harap ayah aku faham.


No comments: