Tuesday, September 3, 2013

Motivasi dan Muhasabah Diri Sebelum Mulakan Semester Baru

Bermula dengan bismillah :)

Hye hye hye awoks. HUrmm, sedihnyaa hai..tinggal lagi berapa hari aja niehh sebelum naik semester baru. Sabtu nie, pagi-pagi buta lagi dah nak kena gerak ke Perthlis. Haduhaii.

Barang tak kemas lagi. Banyak lagi barang kena pack sebenarnya nie. Tapi apakan dayaa.. Otak dah blur nak bawak barang apa ja. List pun dah buat seminggu yang lalu. Tapi...

Tapi barang-barang tu macam sikit jaaa. Aku rasa mesti ada barang akan tertinggal nanti. Aduyaii. Gawat sih kalau tertinggal. Lagi lagi kalau barang yang penting gila-gila. Memang susah laa.

Ok, apa pun, semangat masuk semester baru mesti kuat ! Yaaa . Harusss !
Hanya tinggal 6 semester koott weyhh. 6 semester tu kelip-kelip mata jaa . Masa pantas berlalu.
So aku harus sangat-sangat pulonnnn gila-gila untuk semester baru nie dan semster yang akan datang. Study sungguh-sungguh. Capai pointer cantik. Belajar semua pastikan niat yang elok. Make sure niat pertama tu adalah kerana Allah Taala. Yaa. Kita study mestilah untuk bekalan di dunia dan akhirat. Study lillahhita'ala.
Baru berkat.





Semua nie aku mula sedar bila kejatuhan aku di semester lepas. Seriess aku tertampar dengan result aku yang agak teruk. Tapi apakan daya, aku terima saja qada' dan qadar dari-Nya. Mungkin itu balasan terhadap diri aku yang banyak main-main, yang kurang beri perhatian, dan banyak melakukan perkara lagha sebelum ni. Aku terima dengan redha. Tapi acena pun, aku still bersyukur dengan pointer yang aku dapat tuh. Sebab Allah masih berikan aku peluang untuk lebih berusaha di semester akan datang. Allah still bantu aku walaupun aku dah banyak lalai dan leka dalam menjalankan perintah-Nya. Huhu.


Sebelum berangkat ke sana, aku nak siapkan diri dari segi mental dan fizikal. Aku nak motivasikan diri sendiri. Muhasabahkan diri. Biar kenangan silam mengajar erti kejayaan kita d masa hadapan :)
InsyaAllah :)


No comments: