Thursday, July 3, 2014

Cara Kawal Marah Cara Rasulullah.

Assalamualaikum.

Sebenarnya hati aku tak keruan sekarang ni. Tah kenapa tetiba rasa macam ni. Hati rasa degup kencang dan macam tak keruan tetiba. Aku perasan la, aku rasa macam nie sejak aku baru bangun tido tadi. Lepas maghrib, aku terus tertido memandangkan aku ABC dan orang rumah keluar pergi solat terawih.

Lepas aku bangun tadi, terus rasa macam ni. Memula ingatkan sekejap ja. Tapi agak lama jugak nak kawal perasaan ni. Nasib baik aku cuba kurangkan komunikasi dengan family aku tadi. Kalau tak, mesti ada yang pelik kenapa nak angin tak tentu pasal. Sampai wassapp dengan kawan pun, aku rasa macam nak marahhhh jaa. Ya allah. Seriesss, tak tau laa pa dah jadi dengan jiwa aku ni.

Kemudian, aku cuba online. Untuk kurangkan stress la kononnya. Tapi still tak boleh. Tetiba aku teringat ayat dalam buku Ustaz Sharhan yang bertajuk "Aku sakit, Dia penyembuh". Ada doa kawal perasaan marah. Caranya baca  Auzubillah Minashaitan Nirajeem (أعوذ بالله من الشيطان الرجيم). 

Aku pun ulang dan ulang baca ayat tu banyak kali sambil urut dada. Alhamdulillah. Reda sikit perasaan marah dalam hati ni. Then aku google. Terbaca satu artikel nie.

Bagaimanakah Cara Rasulullah SAW Mengawal Kemarahan?


Subhanallah. Bertambah lapang dada aku.
Ayat yang paling aku suka dan insyaAllah akan ingat sentiasa bila marah adalah :

Suatu ketika, Rasulullahﷺbertanya kepada para sahabat. “Siapakah orang yang paling kuat di kalangan kamu?”Maka para sahabat memberi berbagai-bagai jawapan. Rasulullahﷺ  lalu berkata, 

“Bukanlah orang yang kuat itu orang yang banyaknya berperang (selalu menumpaskan orang lain); Sesungguhnya orang yang kuat itu adalah orang yang dapat mengawal dirinya ketika marah.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

dan ayat ni :

Firman Allah سبحانه وتعالى:
وَإِن تَعْفُوا۟ وَتَصْفَحُوا۟ وَتَغْفِرُوا۟ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌۭ رَّحِيمٌ
“Dan jika kamu memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni (mereka), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(Surah At-Taghabun ayat 14).

Aku cepat-cepat ambil Al-Quran Tafsir dan rujuk ayat ni. Tenang.

Terima kasih ya allah sebab berikakan aku petunjuk :')

 

No comments: