Saturday, March 9, 2013

Sikap Kasar Memakan Perasaan

Bismillahhirrahmanirrahim . 

Setiap masalah dan ujian yang datang , pasti ada hikmah disebaliknya . Semua masalah pasti ada jalan penyelesaian . Sememangnya kita sebagai manusia yang lemah harus terima semua tu dengan redha dan bersabar . Bersabar dan terus bersabar . 

Sebenarnya aku sendiri tak faham dengan sikapku . Kadang2 aku seorang yang berhati keras , kadang2 boleh jugak jadi sorang yang mudah tersentuh , kadang2 boleh buat hati kering , kadang2 boleh melawan , kadang2 berdiam diri . Ini laaah ciptaan Allah yang mengurniakan pelbagai perasaan dan rasa dalam setiap diri manusia . Subhanallah . 

Aku sendiri buntu , sikap mana satu yang harus aku amalkan dalam diri aku . Kekadang bila aku terlalu kasar , kawan2 aku terguris dengan sikap aku . Lagi2 kawan yang lemah gemalai . Faham2 laa sikap orang kedah , bila bercakap , sikap , gaya , memang agak kasar sikit .Tapi , bila aku bersikap lemah lembut , orang pijak kepala aku . Selalu sangat kena buli dengan kawan2 aku yang kadang2 agak kasar dalam melawak atau percakapan . 

Aku ingat bila aku datang u , aku tak dibuli lagi dah . Buli yang aku maksudkan bukan buli fizikal , sebaliknya perasaan dan mental . Haha , Agak lawak disitu , Mental ? yaa , mental . Kalo kerap sangat dibuli , aku rasa , aku sendiri boleh naik angin tahap gaban . Jangan ingat orang macam aku nie ada jangka hayat untuk bersabar selamanya ka ? Tak laa weyh . Huhuhu . Aku pown ada hati dan perasaan , tolonglah faham . Kalo rasa tak perlu jaga pown perasaan aku nie , aku tak kisah . Tapi tolong lah , tolonglah ada rasa hormat dekat kawan sendiri .

Hari semakin hari , aku agak rapat dengan kawan2 aku . Setiap apa yang kami buat , pasti ngam . Pokoknya kami ada chemistry . Sekepala bak kata orang . Tapi kawan2 pown , tipu sangat lah kalo tak da benda yang terasa . Berkawan dari lain2 negeri , pasti ada sikap yang tertentu yang boleh mengguris perasaan sesama kawan . Tapi itu semua lumrah .

Tapi ! kenapa selalu aku  ? Kenapa aku yang selalu kena dengan dia ? Kenapa setiap melawak kasar dia , setiap kata2 dia membuat aku terguris weyh ! kenapa ! Hina sangat ka aku nie . Kolot sangat ka aku ? Lembab sangat ka ? 

Aku terus bersabar , pekak kan telinga dan berdiam diri bila dia cuba cakapkan sesuatu yang menyayat hati . Hari demi hari , . aku tengok sikap dia , kata2 dia yang tajam , semakin berkurang . Aku sendiri pown dah semakin boleh ngam dengan dia , Dia pown dah boleh gelak2 dengan aku . Aku dah semakin sayang dia dan kawan2 aku . 

kenapa baru2 nie , sikap lama dia tu datang semula ? hmmm ? Aku tak faham laaaa . Kenapa pedas sangat kata2 dia . Adakah sebab perubahan aku dalam Semeter Dua ini ?? Arghh ! Tak mungkin lah . 

Ya Allah , tolonglah beri dia hidayahMu , tolong beri ku kekuatan untuk hadapi semua cabaran yang kau berikan ini . Aku tahu , ini semua ujian dari Mu Ya Allah . Kuatkanlah semangat ku , Sesungguhnya aku seorang insan yang lemah . Aku tak punya kekuatan yang teguh , bantulah hambaMu ini untuk cekal kan hati dan pendirian ini . Amin Ya Rabb . 




No comments: